Beautiful Dreamer

Beautiful Dreamer

Beautiful Dreamer

»Der er en ting, jeg ikke har kunnet slippe. Du ved... Man kommer til et nyt sted og genkender det... Man gør noget, og det føles som om, man har gjort det før...«

»Du mener deja vu. Det er en illusion, en fejlkobling i hjernen.«

»Det troede jeg også først...«

Urusei Yatsura er en populær anime-serie, der løb fra 1981 og fem år frem. Dertil er der en håndfuld videofilm samt seks biograffilm, hvoraf dette er den anden i rækken. Serien omhandler kort fortalt den nørdede og pigeglade teenagedreng Ataru, det meget kvindelige rumvæsen Lum, samt alle deres venner fra skolen. Det er en skør romantisk komedieserie, hvor alt kan ske og sker. En væsentlig del af serien, herunder denne film, er skrevet og instrueret af en ung Mamoru Oshii - lang tid før han slog igennem med Ghost In The Shell (1995).

Det er dagen før den store skolefest. Ataru og vennerne har lavet en café med et Anden Verdenskrig-tema - inklusive en autentisk kampvogn, som truer med at brase igennem gulvet og ned i rektors kontor. Stemningen er febrilsk og humøret er højt. Men langsomt sænker en utryg fornemmelse sig over skolen. Der er noget galt. Hvor længe har børnene egentligt været på skolen? Hvordan kan gaderne være blottet for mennesker? Hvorfor kan ingen finde hjem? Og var det egentligt ikke også dagen før skolefesten i går? Der er noget helt galt på Tomobiki High School...

Beautiful Dreamer bekymrer sig ikke om at introducere det voldsomt store figurgalleri fra Urusei Yatsura, men selvom det - som ny hertil - kan være svært at adskille de mange personer, så betyder det ikke det store. Komikken kan forstås alligevel, og ellers er det primært historien og stemningen, som er drivkraften i filmen. Hvad der begynder som en skoleudgave af kultkomedien Groundhog Day (1993), udvikler sig hurtigt til at være et mere filosofisk og eksistentialistisk indblik i, hvad der adskiller drømme og virkelighed. Dermed trækkes der flere tråde til senere værker af Mamoru Oshii, ikke mindst Avalon (2001).

Det må formentligt tilskrives netop instruktøren, at Beautiful Dreamer fungerer så godt som den gør, for filmen har ellers mange odds imod sig. Det mest åbenlyse problem er, at historien virker mere tilpasset Urusei Yatsura-universet end omvendt. For eksempel er seriens hovedfigur, Lum, relativt ligegyldig i denne historie, og detaljer som at hun kan flyve og har andre overnaturlige kræfter, er selvstændigt set kun forvirrende og irriterende. Omvendt må man beundre, at det er lykkedes at presse en så forholdsvis dyb og avanceret historie, ned over en typisk komedieserie.

På trods af sin alder og baggrund formår Beautiful Dreamer at underholde godt på flere planer. Figurerne er særdeles charmerende, og komikken fungerer mange steder. Historien og temaet er spændende i en sådan grad, at man virkelig interesserer sig for filmen. Det fører til flere fremragende scener, som da hele figurgalleriet flygter i (og på) en Harrier, og til deres rædsel ser, hvad deres verden består af, da de kommer højt nok op. Som det desværre er med den slags historier, så er slutningen noget af en skuffelse. At komedieserier nu engang har den regel, at der må ske alt undervejs, men ved slutningen skal alt være som i begyndelsen, sætter også sine naturlige begrænsninger. Man kan derfor ikke lade være med at tænke, at Beautiful Dreamer kunne have været et lille mesterværk, hvis Mamoru Oshii ikke havde været bundet af Urusei Yatsura-serien. Som filmen nu engang er, må den nøjes med at være en god og positiv oplevelse.

gæsteskribent rune j. keller, 21. oktober 2005

Beautiful Dreamer

mamoru oshii