(tell me something)

Tell Me Something

Tell Me Something

Tell Me Something

Tell Me Something

»Thank you for surviving.«

En seriemorder på spil i en storby fyldt med mørke og regn. Det lyder som Seven (1995), og det er da også den film, som den koreanske thriller Tell Me Something bliver sammenlignet med på coveret af den danske dvd-udgave. Men bortset fra den visuelle side er det ellers begrænset, hvor meget de to film har til fælles. Ligesom Seven har Tell Me Something godt nok et underliggende tema om ensomme mennesker i et moderne storbysamfund, men først og fremmest er der tale om en habil politi-krimi tilsat usædvanlige mængder blod og indvolde.

Tilskuerens kvalmetærskel sættes allerede på prøve i filmens indledning, hvor en bevidstløs mand parteres af den ukendte morder. Dette vises nærmest ned til mindste detalje og følges siden op med en række scener af lignende blodig karakter. Ligdelene efterlades i sorte plastsækker rundt omkring i byen, og da det viser sig, at de sammenlagt ikke giver én, men hele tre mænd, sætter politiet ind med en massiv indsats. I spidsen for efterforskningen står den korruptions-mistænkte betjent Cho, spillet af Han Suk-kyu fra Shiri (1999), som hurtigt finder frem til, at alle tre ofre har haft et forhold til den samme kvinde, Su-yeon (Shim Eun-ha). Men er det hende, eller er det en person, som udnytter sit kendskab til Su-yeons problemfyldte og traumatiske fortid, der står bag de blodige mord?

En film af denne type bedømmes ofte ud fra, hvor svært det er at gætte morderens identitet, og Tell Me Something er ganske vellykket på det område. Netop som man tror, at man har regnet plottet ud, sker der en drejning, eller også melder der sig en ny kandidat på scenen. Centralt står dog Shim Eun-has effektive præstation som Su-yeon, hvis rolle konstant skifter fra offer til mistænkt og tilbage igen. Med sit sørgmodige ansigtsudtryk og sin lavmælte stemmeføring befinder hun sig langt fra den traditionelle femme fatale-type, og en god portion af filmens fascination knytter sig til hende. Oven for sig har hun Han Suk-kyu som den mere gammelkendte detektivhelt, men også han tilføres nok facetter til, at hans figur hæver sig over gennemsnittet inden for genren.

Faktisk dominerer samspillet mellem de to hovedpersoner filmen i sådan en grad, at de øvrige medvirkende har svært ved at komme ud over skitsestadiet. Det gælder blandt andet Jang Hang-seon som Chos partner og Yum Jung-Ah, der var stedmorderen i A Tale Of Two Sisters (2003), som Su-yeons veninde. Et andet offer er desværre også logikken, da filmens manuskript ikke kan sige sig helt fri for et par seriøse brister. Specielt efterforskningsdelen virker sjusket, og der er en tendens til at vise, hvordan politiet går fra punkt A til C uden at komme ind på, hvad punkt B var. Tell Me Something er et modigt forsøg på at skabe en dyster seriemorder-thriller med mere dybde i personskildringerne, end man er vant til. Men i sidste ende tør filmen ikke tage skridtet fuldt ud, og det kan end ikke nok så meget blod og en vidunderlig makaber slutning rette op på.

Tell Me Something

chang yoon-hyun

sydkorea 1999