(san ging chaat goo si )

New Police Story

New Police Story

New Police Story

New Police Story

»There are so many great things waiting for you.«

Efter at have gået ørkenvandring i en række mere eller mindre håbløse amerikanske film (The Tuxedo, 2002, The Medallion, 2003), er Jackie Chan endelig tilbage i en vaskeægte Hongkong-actionfilm. New Police Story giver mindelser om Jackies storhedstid, og det er en topprofessionel film proppet med utrolige stunts, hæsblæsende biljagter og velkoreograferet kung fu.

Filmen lægger ud med historien om, hvordan politimanden Wing er endt som et fordrukkent vrag. Hele hans gruppe af politifolk blev udryddet af en terroristgruppe, og den eneste overlevende var Wing. Skyldfølelse og sorg over vennernes død har drevet ham ud i alkoholisme, og han har oven i købet forladt sin kæreste, som ellers var parat til at støtte ham. Imidlertid er terroristerne fra dengang på spil igen. De ledes af rigmandssønnen Joe (Daniel Wu), der er blevet mishandlet hele sin barndom af faderen, som er politikommissær. Derfor hader Joe alle politifolk, og alle gruppens aktioner drejer sig i virkeligheden om at få politiet ned med nakken. Nu planlægger de et storstilet røveri, og Hongkongs politi er i alarmberedskab. Med hjælp fra den unge politimand Fung (Nicholas Tse) kæmper Wing sig ud af spruttens tåger, og jagten på terroristerne kan gå ind.

New Police Story er Hongkong-action, når det er bedst. Alt fungerer upåklageligt og går op i en højere enhed. Jackie er tydeligt i sit es og beviser her, at han trods sine 50 år stadig er kongen af kung fu. Kampscenerne er flydende og elegant koreograferet, og makkeren Nicholas Tse (Goddess Of Mercy, 2003) får også vist, at han kan andet end at se godt ud. Selvfølgelig er der også en overflod af vanvittige stunts, og flere gange må man tage sig til hovedet over de dødsforagtende spring fra skyskrabere og benbrækkende kung fu-dueller.

Til trods for det høje tempo lægger filmen mere vægt på følelser og personernes indre smerte, end man er vant til i actionfilm, men det sætter ikke handlingen i stå eller virker overflødigt. I Crime Story (1993) viste Jackie Chan, at han godt kunne håndtere en dramatisk rolle, og her er han også troværdig som forsumpet betjent med indre dæmoner. Daniel Wu er perfekt valgt til rollen som den bitre og nihilistiske Joe, og han får også tilført rollen lidt mere dybde, end man måske kunne forvente af manden, der var med til at gøre Night Corridor (2003) ulidelig at sidde igennem. I fremstillingen af Joe kan man i øvrigt spore en vis modning i Hongkong-filmenes skurkeroller. Tidligere ville man aldrig have fået en forklaring på, hvorfor en person var ond, men Joes handlinger bliver forklaret og næsten undskyldt af hans traumatiske barndom.

Instruktøren Benny Chan har virkelig formået at bringe Police Story ind i det nye årtusinde og har begået en helt igennem vellykket og sprudlende film, der virkelig leverer varen både som actionfilm og drama.

helene hindberg, 26. januar 2005

New Police Story

benny chan