(gardien de buffles, mua len trau)

Buffalo Boy

Buffalo Boy

Buffalo Boy

Buffalo Boy

”En vietnamesisk cowboyfilm,” er Buffalo Boy blevet kaldt. Det er måske lidt overdrevet, for man forventer et vist mål af action i en cowboyfilm, og det må man kigge langt efter her.

Kim (The Lu Le) er 15 år og bor sammen med sin mor og far i det sydlige Vietnam. Her bliver markerne hvert år oversvømmet og forvandlet til kæmpe søer, som man må sejle rundt på for at komme til tørt land. Familien har kun to vandbøfler, og de er grundlaget for deres økonomi. Mod sine forældres ønske bliver Kim nu bøffeldriver sammen med en gruppe tvivlsomme individer, der lever af at drive folks kvæg op i bjergene, hvor der er bedre græsningsmuligheder. Samtidig sælger de lidt pot på sidelinien. Sammen med disse mænd bliver Kim langsomt voksen og lærer at klare sig selv.

Man kan gribe en såkaldt coming-of-age-historie an på mange måder. Minh Nguyen-Vo har valgt at lave en meget afdæmpet og stilfærdig film om en drengs gryende forståelse af omverdenen og kamp for at finde eget ståsted og identitet i tilværelsen.

I kraft af de eksotiske og meget fremmedartede omgivelser er billedsiden flot og fanger fint stemningen af, at alt er gennemblødt i dette vandland, hvor afgrøder og lig af dyr og mennesker rådner i vandmasserne. Historien skrider kun langsomt frem, og alle de medvirkende virker sært fraværende. Selv en scene som da Kims far dør bliver aldrig bevægende eller gribende, fordi skuespillerne virker lidt søvngængeragtige og uengagerede.

Buffalo Boy er ikke mislykket, men den er heller ikke helstøbt eller forløst. Dertil er den for langtrukken og utilfredsstillende.

helene hindberg, 3. maj 2005

Buffalo Boy