Azumi

Helene Hindberg

*****-
Helene Hindberg
Hvis man kan lide samuraier, vilde sværdkampe og masser af blod, så er Azumi lige den rigtige film. Her er action for alle pengene.

****--
Ryuhei Kitamura har fået Azumi til at emme af den saft og kraft, man savnede i Sky High (2003). Den langer følelseshårdt ud efter én som en Battle Royale (2000) med samuraier, og bliver derefter en opvisning i, hvordan man håndterer stilistiske kampscener med stor indføling. At historie og skuespil virker en kende naivt, tænker man derfor mindre over.

****--
Det er herligt at se Azumi styrte mod en hel hær, for derefter at snitte dem sønder og sammen, så omgivelserne males røde af blod. På de tidspunkter fungerer filmen særdeles godt, og det er svært ikke at blive revet med. Hvad angår historie og skuespil er Azumi en langt mere tvivlsom affære, hvilket især skyldes en meget usikker stil. Alt for ofte forsøger filmen at være dramatisk og seriøs, hvilket falder til jorden når den kort efter er pjattet og urealistisk. Helheden havde fungeret bedre, hvis der var holdt fast ved en stil - og det burde nok have været sidstnævnte, for uden den meget kulørte Bijomaru havde det ikke været nær så underholdende. Og Azumi er bestemt underholdende.

****--
Tæskeunderholdende samuraifilm, som imponerer med flotte kampscener og fantasifuldt kamera-arbejde. En sympatisk heltinde og farverige skurke er med til at løfte hele affæren - især den barnagtigt, psykopatiske Bijomaru er ubetalelig - og så ser man lettere igennem fingre med, at filmen en gang imellem pludselig får en kedelig trang til at forlange, at man skal tage den alvorligt.

Azumi

ryuhei kitamura

japan 2003