Goddess Of Mercy

Goddess Of Mercy

Goddess Of Mercy

Goddess Of Mercy

»Is it going to rain today?«

»No - but it will tomorrow.«

Ann Hui hørte til de lovende, unge Hongkong-instruktører i begyndelsen af 90'erne. Hun og Tsui Hark (Once Upon A Time In China, 1991) blev spået en stor fremtid. Tsui Hark kendes i dag af alle, der ved en smule om Hongkong-film, men Ann Hui har der været lidt mere stille om. Hendes nyeste film, thrilleren Goddess Of Mercy, ændrer formentligt ikke ved det.

An Xin (Zhao Wei) og Yang Rui (Yunlong Liu) mødes i en taekwondoklub, hvor førstnævnte arbejder som rengøringshjælp. De to forelsker sig i hinanden og beslutter sig til at begynde et liv sammen. Hvad Yang Rui ikke ved, er at An Xin i virkeligheden er politibetjent og har arbejdet som undercover-agent i narkomiljøet. Hendes tidligere kæreste blev slået ihjel af pusheren Maojie (Nicholas Tse), som hun havde en affære med. Både hun, og det barn hun var gravid med, overlevede og nu forsøger hun at skabe sig en mere normal tilværelse og lægge fortiden bag sig. Men Maojie har ikke i sinde at lade An Xin glemme, og han har sværget hævn over hende, fordi hun i sin tid fik smidt ham i fængsel og var skyld i, at hans bror blev dræbt.

Plottet lyder umiddelbart som en actionfilm, men Goddess Of Mercy bliver fortalt i et adstadigt tempo. Det er absolut ikke kampscener eller blodig vold, der bliver fokuseret mest på, selv om begge dele optræder i filmen. Ann Hui har tydeligvis forsøgt at skabe en thriller med lidt mere substans og lidt mere nuancerede karakterer, end man normalt forbinder med denne genre. Samtidig forsøger hun at etablere en kontant spænding omkring Maojies hævntogt og An Xins anstrengelser for at slippe ud af hans skygge. Desværre betyder det, at filmen sætter sig mellem to stole. Det er ikke en rigtig spændingsfilm, men heller ikke et rendyrket drama.

På trods af fokuseringen på An Xins personlighed og hendes indre konflikter, får man ikke noget rigtigt indtryk af hende, og det bliver aldrig helt klart, hvem hun er, eller hvad hun tænker. Og mens Ann Hui lægger stor vægt på An Xin, glemmer hun lidt de andre hovedpersoner. Både Yang Rui og Maojie virker endimensionelle og utroværdige, og det forekommer mærkeligt, at der ikke er blevet gjort mere ud af dem.

Selve historien har også problemer med troværdigheden. Selvfølgelig skal thrillere ikke være realistiske, men det er nødvendigt, at man tror på figurerne og deres motiver, hvilket er svært i Goddess Of Mercy. For eksempel bliver An Xin fremstillet som en meget seriøs og retskaffen kvinde, der har en høj moral, og derfor virker det uforståeligt, at hun har haft en affære med Maojie, mens hun var forlovet med en anden. Måske er den slags paradokser indlagt for at vise An Xin som et menneske, der indeholder flere sider, men desværre skaber det mere forvirring end indsigt.

Grunden til at Goddess Of Mercy alligevel ikke er håbløs, er Zhao Wei. Hun har før været med i komedier som Shaolin Soccer (2002) og actionfilm som So Close (2002), hvor hun har vist sig som en meget dygtig og alsidig skuespillerinde. Desuden har hun udstråling og en "star quality", der skinner igennem uanset hvad. Når hun er på lærredet, kan det aldrig blive helt kedeligt. Man må så bare håbe, at både hun og Ann Hui er lidt heldigere med deres næste projekter.

helene hindberg, 28. september 2004

Goddess Of Mercy

ann hui