Eiga

j-popcon 2004

J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





J-popcon 2004





» Se slideshow...

» Flere billeder...
»J-popcon 2004 var en overvældende oplevelse, som forårsagede svedkirtler på overarbejde med en glad atmosfære og ligesindede mennesker.«

J-popcon 2004 åbnede og lukkede dørene i Valby Medborgerhus henholdsvis fredag den 5. november og søndag den 7. november 2004. Her følger en artikel om dele af festivalens omfattende indhold, sammensat af foreningen J-popkai med tre dages japanske tegnefilm i fire biografsale, et interaktivt "gameroom" med spil, forhandlerrum med boder og præsentationer, kostume- (cosplay) og Jeopardy-konkurrence, musikkoncert og paneldebat med folk fra dansk animations- og filmbranche. Der var fem etager at skulle overskue på tre dage, med alt for lidt tid på hånden, til at nå samtlige programpunkter.

Det hele osede af stemning, højt humør og entusiasme rettet mod japansk populærkultur, mens letpåklædte, eller bare piger med spidse ører, i anime-, manga- og spilfigurudklædning (cosplayere), bad til oventegnedes fokus i både tide og utide. Ifølge konventionens leder, Adrian Pallis, var antallet af årets tilmeldte gæster nærved 600 - omtrent en fordobling i forhold til de umiddelbart under 300 gæster i 2003. Med andre ord var festivalen overordnet set en større succes end nogensinde.

Eiga var tilstede alle dage, blandt andet i forhandlerrummet lørdag og søndag, hvor det var en yderst tilfredsstillende, inspirerende og berigende oplevelse at kunne præsentere vores medie blandt specialiserede forhandlere som danske Fantask, anime-bladet AnimeGuiden og canadisk-amerikanske Cartoon Passion med flere. Især var det særligt givende for os at diskutere asiatisk film og anime direkte med vores målgruppe, andre pressemedier, gæster fra dansk fjernsyn og animationsindustri samt folk, som bare var nysgerrige efter at vide mere om Asiens spændende film- og anime-kultur.

Lidt efter åbningen fredag eftermiddag fandt oventegnede målrettet en soveplads og gik i gang med at lægge en slagplan udfra festivalsprogrammet i den udleverede og informative "Convention Guide". Desværre manglede beskrivelser af flere anime-titler, som var angivet på den separate programoversigt. Enkelte programtidspunkter var fejlagtige, så fredagens koordinerede slagplan endte med at skride undervejs og kunne til tider medføre desorientering de efterfølgende dage. Det skulle dog ikke ændre på motivationen til at lægge ud med de første afsnit i anime-serierne Galaxy Railways (2003), Chrno Crusade (2003) og Shingetsutan Tsukihime (2003).

Efter åbningsceremonien, afholdt af Adrian Pallis fredag aften, var J-popcon officielt skudt i gang med lystavle og klappende publikumslatter, idet søndagens "Beyblade contest" var et rungende tegn på, at J-popcon valgte et mere kommercielt udgangspunkt end de tidligere år. Folk styrtede herefter febrilsk af sted til anime-forevisninger, manga-relaterede udstillinger og læsning i biblioteksafsnittet, karaoke, opsætning af forhandlerrum og konsoller i spilrummet. Sidstnævnte rum blev dette år opstillet og bestyret af Eigas søstersite Play:Right og endte, trods forsinkelse på grund af kort varsel, med at blive flittigt besøgt, grundet et mangfoldigt udvalg af charmerende og samlerkategoriserede japanske spil på ældre retrokonsoller fra NES over MegaDrive til Neo Geo. Men også nye udgivelser som OutRun2 og Metal Slug 3 var placeret i praktiske standere, stillet til rådighed af Microsoft.

Lørdag klokken 10:00 åbnede forhandlerrummet og ind væltede det med folk, der med et begærligt, fokuseret, om end vildfarent, blik og med pengepungen knugende i hænderne, søgte i retning af interessant merchandise, anime, manga og japansk inspireret "Gothic Lolita"-tøj med mere. Eiga fremviste et udvalg af dvd-æsker på asiatisk film og anime, plakater og præsentationsanmeldelser i gratis foldere.

Aftenen bød på en humørfuld cosplay-begivenhed, hvor drenge og piger troppede op som piger og drenge, udklædt som deres yndlingsfigurer (sågar objekter) indenfor manga, anime og spil. Full Metal Alchemist, Neon Evangelion Genesis, Final Fantasy og King Of Fighters samt en masse andre var repræsenteret. En Jeopardy-konkurrence fik pulsen i omdrejninger via paratviden med henblik på manga og anime. Ligesom sidste år var der igen koncert med japansk-svenske PomPomBoot / DJ, der leverede japansk popmusik a la elektronisk. Eigas skribent Per Sørensen kunne findes på J-popcons stueetage med et højentusiastisk udtryk i ansigtet efter koncerten, pralende med en signeret cd-single, Japanese Boy (2004), af popbandets japanske forsanger Hiroku Fujiwara. Dagens anime-program bestod for Eigas vedkommende af Samurai Champloo (2004), Hi No Tori (2004) og Samurai 7 (2004).

Desværre var lørdagens anime-program Eigas sidste, fordi vores planer blev ændret om søndagen, hvor Ghost In The Shell 2: Innocence (2004) og Yugo: The Negotiator (2004) måtte tilsidesættes i kalenderen, til fordel for en tilstedeværelse i animationspaneldebatten. Debatten trak ud og blev en del længere end forventet, men til gengæld også ret interessant. Så vores præsentationsbord i forhandlerrummet måtte i mellemtiden lades i hænderne på J-popcons hårdtarbejdende hjælpere (gophers) og en igangværende Beyblade-konkurrence.

Paneldebatten bestod af J-popcon-deltagere og tre gæster fra dansk fjernsyn og dansk animationsindustri: animator Mikkel Egelund fra TV-Animation, animationsinstruktør Diego Krogstrup (Børn er pissefarlige!, 2004) og filmkritiker Niki Vraast-Thomsen fra Filmland. Her blev diskuteret alt fra Pixars altid solide computeranimationsfilm som The Incredibles (De Utrolige, 2004) over den kedelige udvikling Disney er gået, med årets annoncerede omstrukturering og en ny ledelse, der ønsker at se bort fra tegnestregerne, for udelukkende at producere computeranimerede film. Diego Krogstrup, som er tilhænger af traditionelle streger, luftede tanken om det vil kunne medføre en renæssance for traditionelle tegnefilm, eller den ganske enkelt vil uddø gradvist i Vesten.

Alt imens fordeler Østens anime sig oven på det globale verdensvand med en mangeårig, moden udvikling, der kan byde på enhver stil til alle målgrupper. Anime inviteres så småt ind i den globale filmindustri med dens charmerende, fantasifuldt magiske og stilfulde tegnestregmiljøer, kombineret med computeranimation. Alligevel skulle Hayao Miyazakis Spirited Away (Chihiro Og Heksene, 2001) hyldes på en Cannes-festival, før danske distributører ville røre ved den.

For en måneds tid siden modtog Filmland, som beklageligvis lukker efter nytår, en pressemeddelelse, hvori det oplystes, at Studio Ghiblis Howl's Moving Castle (2004) - også en anime-film instrueret af Hayao Miyazaki (Princess Mononoke, 1997) - kommer op i danske biografer. Den modtog en pris for Bedste Tekniske Formåen på årets filmfestival i Venice. Triopanelet var derimod næsten sikre på, at Steamboy, instrueret af Katsuhiro Ôtomo (Akira, 1988), ikke ville blive indkøbt til biografvisning i Danmark, medmindre den klarer sig rigtig godt i udlandet. Dét uanset om den er instrueret af en mand, der i 1988 revolutionerede anime-mediet med Akira. Steamboy havde verdenspremiere på Venice International Film Festival i september og fik en blandet modtagelse af filmkritikere, om end den skulle være en, teknisk set, meget overbevisende oplevelse med stormfuldt iscenesatte og letfordøjelige Hollywood-elementer. Sony Pictures opsamlede rettighederne til en vestlig premiere, der for tiden går sin gang i udlandet - tidligere annonceret på Eiga her.

Mikkel Egelund afslørede, at DR arbejder på at fastlægge et anime-program torsdag aften. Det fik hele rummet til at dirre med klapsalver, så det selv må have runget igennem filmrummet på 3. sal, hvor folk så Ghost In The Shell 2. Det er dog stadig uvist om programmet bliver en realitet, men der krydses fingre og tæer på Eiga, selvom det i første omgang bliver en cadeau til danske seere med dansk-dubbede visninger. Så alle anime-fans i landet har bare at tænde for "tordag aften"-anime på DR, når det eventuelt lanceres. Det var groft citeret debatpanelets slagfærdige ord.

Niki Vraast-Thomsen, Filmland, nåede at runde debatten af med Princess - en kommende, dansk animationsfilm for voksne fra det danske tegnefilmsselskab A-Film, instrueret af Anders Morgenthaler (Araki: The Killing Of A Japanese Photographer, 2003). Princess skulle have japanske anime-streger in mente, og være en blanding af både realfilm og animationsfilm. Et eksperiment som forhåbentlig bliver vellykket, for det har A-Film brug for efter Danmarks mest ambitiøse animationsfilm, Hjælp, Jeg Er En Fisk (2000), endte som et kommercielt flop.

De efterfølgende timer på J-popcon 2004 bestod af en adrenalinenergisk konkurrence i trommespillet Taiko No Tatsujin for to spillere og en kort afslutningsceremoni af arrangøren Adrian Pallis. Der var oprindeligt planlagt en forevisning af en dansk-dubbet animationsfilm, udarbejdet via "Animation workshop"-programmet i samarbejde med Animationshuset og gæster, men den blev desværre lagt på hylden.

Det er første gang Eiga har deltaget på J-popcon og bestemt ikke sidste. Der loves en udvidelse næste gang, enten i form af en udbygning af eksisterende lokaler eller en mulig omflytning til Cinemateket. Det føles også tiltrængt for spilrummet i særdeleshed kunne til tider føles en kende overfyldt og klaustrofobisk. Desuden beder vi til, at det har åbent alle dage under næste konvention, uden at holde søndagslukket, og at festivalen ikke igen falder samtidig med begivenhedskonkurrenten Komiks.dk.

J-popcon 2004 var en overvældende oplevelse, som forårsagede svedkirtler på overarbejde med en glad atmosfære og ligesindede mennesker. Alle, uanset sprog, kultur og hudfarve, delte over tre dage en forkærlighed til japansk populærkultur. Lad os opleve en sådan følelse igen, bare større, med mere spillerum og bedre filmlokaler med pladsforhøjning i alle rum, så man ikke kigger ind i nakken på og afventer, at foransiddende sænker hovedet med jævne mellemrum på grund af træthed.

Nogle uger før festivalen havde Eiga et interview med en af de gæve anime-piger bag J-popcon, Marie Mortensen, som kan læses her.


anders pugé, 11. november 2004

J-popcon 2004