(seukaendeul: joseon namnyeo sangyeoljisa, untold scandal)

Farlige Forbindelser

Farlige Forbindelser

Farlige Forbindelser

Farlige Forbindelser

»Forførelse og hævn er noget, som giver os begge stor glæde.«

Den danske titel siger det lige ud. Farlige Forbindelser er en koreansk filmatisering af Choderlos de Laclos' klassiske brevroman Les Liaisions Dangereuses fra 1782. De fleste kender nok bedst Stephen Frears' version, Dangerous Liaisons (1988), der også hed Farlige Forbindelser på dansk. Derudover findes der flere franske filmatiseringer, ligesom Milos Forman gav sit bud med Valmont (1989). Selv en ungdomsfilm-udgave er det blevet til i form af Cruel Intentions (1999), som foregik i nutiden. Helt så radikalt til værks går den koreanske version ikke, selv om det må siges at være radikalt nok at flytte historien til en anden verdensdel.

Alligevel er det minimalt, hvad der har måttet foretages af ændringer i handlingen, for at få den omplantet fra Frankrig til Korea. Kendere af de tidligere udgaver vil da også straks kunne nikke genkendende til hovedtrækkene i historien. Den intrigante adelskvinde Merteuil hedder i denne ombæring Lady Cho, og hun må indledningsvis konstatere, at hendes mand har anskaffet sig en 16-årig pige som ny konkubine. Derfor beder hun sin fætter, skørtejægeren Jo-won, om at tage pigens mødom og gøre hende gravid, så hendes mand ikke får fornøjelsen. Jo-won afslår i første omgang anmodningen, da han finder opgaven for let. I stedet vil han give sig i kast med en virkelig udfordring: den notorisk jomfrunalske Lady Sook, som har lovet sin afdøde mand evig troskab. Lady Cho og Jo-won indgår derefter et væddemål: Hvis det lykkes ham at erobre den dydige Lady Sook, får han carte blanche hos sin første kærlighed, Lady Cho, mens hendes mand er bortrejst. Inden længe er de to intrigemagere i sving, men skæbnen ender med at spille dem begge et puds, for hjertet har det med at gå dets egne veje.

De bedste filmatiseringer af Farlige Forbindelser har altid haft et markant trekløver i hovedrollerne, og det er også tilfældet her. Især kvinderollerne er stærkt besatte med to af Koreas mest respekterede kvindelige skuespillere. Som Lady Cho er veteranen Lee Mi-sook (An Affair, 1998) fuldt på højde med Glenn Close, når det gælder om at skabe en figur, der på én gang er hadefuld og beundringsværdig, mens hun manipulerer med sine omgivelser. Ligeså er den alsidige Jeon Do-yeon (No Blood, No Tears, 2002) fremragende i den svære rolle som Lady Sook, hvor hun både skal se kedelig pebermø-agtig ud og samtidig få publikum til at forstå, hvorfor hun som den eneste trænger gennem til skørtejægeren. Han spilles overbevisende af den, i Asien, meget populære tv-skuespiller Bae Yong-jun, som her har sin første hovedrolle på film.

Der kan selvfølgelig altid sættes spørgsmålstegn ved, om der virkelig er behov for en ny filmatisering af Farlige Forbindelser. Men når den er så veludført som i dette tilfælde, er det svært at have de store indvendinger. Instruktøren, Lee Je-yong (også kendt som E J-yong), gør god brug af de - set med vestlige øjne - eksotiske omgivelser og fremmedartede kostumer. Først og fremmest får han dog understreget det almene og tidløse i Choderlos de Laclos' fortælling. Blandt andet ved at lade lydsiden indeholde både traditionel koreansk musik fra tidsperioden og klassisk vestlig musik. Dermed får han skabt en film, som er tro mod sit forlæg, og på én gang føles gammeldags og moderne.

Det eneste, man tager sig i at savne ved denne version af Farlige Forbindelser, er et strejf af vildskab og uforudsigelighed. For kendere af de hidtidige filmatiseringer sker der ikke uventet nyt, ligesom fortælletempoet til tider er en smule adstadigt - primært fordi folk sidder på gulvet under mange af dialogscenerne. Det er dog små minusser i det samlede billede. Farlige Forbindelser er både elegant og intelligent underholdning samt en interessant variation over en ofte fortalt historie.

lars ahn pedersen, 29. april 2005

Farlige Forbindelser

lee jae-yong