(dalkomhan insaeng)

A Bittersweet Life

A Bittersweet Life

A Bittersweet Life

A Bittersweet Life

****--
Efter A Tale Of Two Sisters var undertegnedes forventninger til Kim Jee-woons næste film meget store. A Bittersweet Life formår på paradoksal vis både at indfri disse forventninger og være en lille skuffelse. Kim demonstrerer igen sin suveræne beherskelse af filmmediet ned til mindste detalje, men ligesom sin hovedperson, virker det som om, at filmen er for lang tid om at finde sit hjerte. Derfor ender A Bittersweet Life med at være en film, der er lettere at beundre end at holde af.

****--
En flot og professionelt udført film, hvor man kan finde mange detaljer at være imponeret over, og ikke så mange at være utilfreds med. Vel og mærke udover at hele fortællingen er så grundlæggende traditionel, at man på ingen punkter overraskes. Det får i sidste ende filmen til hurtigt at glide i glemmebogen, hvilket ikke er retfærdigt fra et filmhåndværksmæssigt synspunkt. Forhåbentligt bruger de mange dygtige filmfolk deres evner på en mere forfriskende historie næste gang.

****--
Blandt filmens største styrker er hovedpersonens subtilt karakterfulde skuespil, og den buldrende tekniske fremvisning. Jeg tager hatten af for instruktøren, at han går sine egne veje med et ellers relativt genkendeligt plot, hvor andre måske ville have valgt en nemmere kærlighedsforgrening. Filmens handlingsstærke tempo er gribende nok til at lade sig rive med af hele vejen igennem, men alligevel sidder man og venter, at filmen skyder en sidste korkprop i luften, som overhovedet ikke var ventet.
Helene Hindberg

***---
Helene Hindberg
A Bittersweet Life er en habil omend ikke specielt original eller banebrydende film. Instruktøren Kim Ji-woon har været vidt omkring genremæssigt og har vist, at han både mestrer det skæbnetunge, gotiske drama (A Tale of Two Sisters), den platte falde-på-halen-humor (Foul King) og absurd, morbid munterhed (The Quiet Family), men A Bittersweet Life virker mere som venstrehåndsarbejde. Her er ikke den samme glød og nerve, der er at finde i Kim Ji-woons tidligere produktion. Filmen er dog langt fra mislykket og vil nok kunne tilfredsstille fans af den mere brutale del af gangstergenren.

A Bittersweet Life

kim jee-woon

120 min.