Har japanske tegnefilm, anime, rødder i Anders And? Er Osamu Tezuka (1928-1989) Japans svar på Walt Disney? Én ting er sikkert – denne tegner og forfatter af japanske tegneserier [manga] er kendt for at have formet animéens grundlæggende udtryk.
Store øjne og tv-serier med historier fortalt over adskillige episoder. Det er basalt set, hvad anime gik ud på i 1963 med Astroboy (1963-1966). Det samme er tilfældet for størstedelen af produktionerne i dag. Lavbudgetsanimation, store øjne og charme. En enkel opskrift. Men hvorfor lige store øjne og ikke store ører? Fordi store øjne kan frembringe en maksimumsstørrelse af følelser, som intet andet i ansigtet.
Omkring 60 procent af film fra Japan årligt er animerede. Det amerikanske marked var et af de sidste til at omfavne anime. Det er simpelthen begrænset med anime i spillefilmslængde, som får biografdistribution i Vesten. Senest har Appleseed (2004) fået plads på udvalgte, store lærreder den 14. januar 2005 i USA. Det tager tid for anime at vinde helt og replicas de relojes rolex aldeles indpas på verdensmarkedet indenfor animeret underholdning. Spørgsmålet er, om det ikke allerede er sket – nu skal det bare lige gå op for os.
En lettilgængelig introduktionsartikel til animéens industri, fans og rødder kan læses hos The Chicago Sun-Time.
|