Warriors Of Heaven And Earth

Warriors Of Heaven And Earth

»Hvornår har du sidst dræbt nogen?«

»Det er mange år siden.«

»Det bliver der snart lavet om på.«

»Pokkers! Min klinge er sløv.«

Det tog 20 år for den kinesiske instruktør He Ping at få realiseret sit drømmeprojekt, Warriors Of Heaven And Earth, og resultatet blev... en western. Selvfølgelig ikke en western i traditionel forstand, men en kinesisk pendant med nok genkendelige elementer til at fastslå, at He Ping må have fået afløb for sin indre John Ford.

For eksempel foregår filmen bogstavelig talt i det vilde vesten - i dette tilfælde en provins i det vestlige Kina, der ligger så fjernt fra kejsermagten i Beijing, at lov og orden mere eller mindre er ophævet. Omdrejningspunktet for handlingen er et andet godt brugt plot: karavanen der skal fragtes sikkert frem til bestemmelsesstedet. Og da karavanen på et tidspunkt bliver angrebet af filmens "indianere" - her en blanding af tyrkiske nomader og kinesiske banditter - former hovedpersonerne en rundkreds, som de forskanser sig bag.

De to helte i Warriors Of Heaven And Earth er ligeledes baseret på rene arketyper fra western-genren. Der er "sheriffen", som samtidig repræsenterer den stakkels, ensomme cowboy, der er langt hjemmefra. Her i skikkelse af den kejserlige udsending Lai Xi, som længes efter sit fødeland, Japan, men først kan vende hjem, når han har fuldført en sidste mission for kejseren. Den går ud på at fange den tidligere officer Li, som blev dømt lovløs, da han nægtede at efterkomme en ordre om at henrette krigsfanger. Li er med andre ord den gode lovløse Robin Hood-type, der kun bryder loven for at hjælpe de svage. Efter indledende skærmydsler beslutter de to mænd sig dog for at lægge sværdene til side og i stedet gå sammen om et fælles mål. Li har nemlig lovet at hjælpe en karavane med buddhistiske skrifter frem til Beijing, mens Lai Xi skal eskortere en generals datter. De bliver dog forfulgt af den lokale forbryderkonge, som har allieret sig med de tyrkiske nomader, og snart går det op for hovedpersonerne, at de åbenbart fragter noget af stor værdi.

Warriors Of Heaven And Earth er, uden overdrivelse, en spektakulær oplevelse - en af den slags film, man ville ønske, man kunne have set på et biograflærred. Instruktøren, He Ping, har virkelig hentet det store kavaleri frem i skikkelse af blandt andre mesterfotografen Zhao Fei (Under Den Røde Lygte, 1991), som står bag den svimlende flotte billedside. Listen over skuespillerne er også imponerende med Jiang Wen (De Røde Marker, 1987) som Li, Kiichi Nakai (When The Last Sword Is Drawn, 2003) som Lai Xi og Zhao Wei (Shaolin Soccer, 2001) som generalens datter.

Alligevel er der noget uforløst over Warriors Of Heaven And Earth. I sin iver efter at få så meget som muligt med, ender He Ping med at få fortalt meget lidt, fordi det hele formidles for hektisk og overfladisk. Ligesom den beslægtede Musa The Warrior (2001) skal Warriors Of Heaven And Earth bruge en god halv time, før en egentlig handling begynder at vise sig. Indtil da er man blevet præsenteret for et virvar af personer og forhistorier, som bliver fortalt i så hæsblæsende et tempo, at man har svært ved at holde styr på dem alle. Men modsat Musa The Warrior viser hovedhistorien sig ikke at være nær så interessant, fordi forholdene mellem de enkelte personer aldrig behandles i dybden. Generalens datter får for eksempel ingen anden betydning, end at være "det kvindelige element", og hun kunne dybest set undværes.

Mere skuffende er det, at den varslede slutduel mellem de to mandlige hovedpersoner ikke bliver til noget. I stedet spises man af med en - ganske vist veludført - slagsekvens mellem de talmæssigt overlegne skurke og de fåtallige helte, som har søgt tilflugt i en forladt borg. Det kan dog ikke fjerne fornemmelsen af antiklimaks, og bedre bliver det ikke af, at det hele ender i en effektfyldt finale, der virker til at høre hjemme i en helt anden film. For en rigtig western bør selvfølgelig slutte af med en duel midt på en støvfyldt hovedgade. Også selv om den er kinesisk.

lars ahn pedersen, 1. juni 2005

Warriors Of Heaven And Earth

he ping