(jopog manura)

My Wife Is A Gangster

My Wife Is A Gangster

My Wife Is A Gangster

My Wife Is A Gangster

»I feel sorry for the poor bastard. How's he gonna survive her?«

Det vil være synd at sige, at komedierne trænger sig på, når talen falder på asiatiske filmklassikere. I hvert fald ikke set ud fra et vestligt synspunkt. Det kan der være mange forklaringer på. Den mest enkle er, at forskellen på asiatisk og vestlig humor er for stor. Typisk drejer det sig om ordspil, der ikke lader sig oversætte, men det hører også med, at humoren i asiatiske film ofte kan være temmelig plat og overgearet.

Et andet klagepunkt er, at de asiatiske komedier har det med at være meget ujævne i deres tone. Det ene øjeblik står den på ren falde på halen-komedie, hvorefter der pludselig sker noget dybt tragisk, som gør stemningen oversentimental. Det forhindrede på den anden side ikke Den Eneste Ene (1999) i at blive en kæmpesucces herhjemme. Så måske er det bare ren vanetænkning, der forhindrer det vestlige publikum i at tage de asiatiske komedier til sig på samme måde, som det har gjort med actionfilmene, gyserne og dramaerne. Lidt er der dog om kritikken, og den koreanske komedie My Wife Is A Gangster er et godt eksempel på det.

Gangsteren i filmens titel er Eun-jin (Shin Eun-kyung), som trods sit køn har opnået en position som næstkommanderende i sin organisation. Den styrer hun med hård hånd, men hun har et blødt punkt: sin alvorligt syge søster. Da denne udtrykker ønske om at se Eun-jin som en gift kvinde, er der ikke andet at gøre end at finde en ægtemand. Den udkårne bliver den kiksede og ikke alt for kvikke Soo-il (Park Sang-myun), som uden at kende sandheden hurtigt lærer, at det ikke er en helt almindelig kvinde, han har giftet sig med.

My Wife Is A Gangster fungerer bedst, når den holder sig til sit hovedtema: forholdet mellem de to umage ægtefæller. Eun-jins opvækst i gangstermiljøet har medført, at hendes sociale færdigheder lader en hel del tilbage at ønske, og filmen henter mange gode grin i hendes forsøg på at opføre sig som et normalt menneske. Det vil sige, en person der kan føre en samtale uden at true folk eller pande dem ned, hvis de vover at modsige hende. Her er filmen hjulpet godt på vej af Shin Eun-kyung, der yder en fremragende komisk præstation, mens Park Sang-myun giver hende godt modspil som den hårdt prøvede husbond.

Desværre bruger My Wife Is A Gangster næsten lige så meget tid på tre af Eun-jins håndlangere, og deres klovnerier er knapt så morsomme at følge. Filmen byder også på et par tragiske dødsfald, men smilet begynder først rigtigt at stivne, da en gravid Eun-jin bliver sparket i maven af en rivaliserende gangster, så hun ender med at abortere. Her mærkes for alvor, at asiaterne har en anden grænse for, hvad en komedie kan indeholde.

På plussiden tæller, at der er kælet for den tekniske side af sagen, hvilket må siges at være et særsyn inden for komedier. My Wife Is A Gangster er flot filmet, ikke mindst i kampscenerne, som er fuldt på højde med dem, man kan finde i en regulær actionfilm, selv om de på ingen måde sætter nye standarder. My Wife Is A Gangster kan derfor sagtens anbefales, hvis man ikke tidligere har set en asiatisk komedie. Man skal blot være forberedt på, at der på både godt og ondt venter en anderledes oplevelse.

lars ahn pedersen, 28. september 2004

My Wife Is A Gangster

cho jin-kyu