I 2004 var det Asiens sortiment af varierende filmtyper, som den amerikanske filmindustri søgte inspiration hos. Asiatiske film modtog global opmærksomhed i diverse genrer fra animationsfilm, Howl's Moving Castle (Japan, 2004), over provokerende thrillere, Oldboy (Sydkorea, 2003), til romancedrama, Bin-jip (Sydkorea, 2004), og mainstream-gyserfilm, The Doll Master (Sydkorea, 2004), samt flere.
Filmfolk og stjerner fra Hongkong, Japan, Korea og Thailand markerede sig globalt i en sådan grad, at Hollywood-sværvægtere som instruktøren Sam Raimi (Spider-Man, 2002) og skuespillere, Tom Cruise (The Last Samurai, 2004), Brad Pitt (Ocean's Twelve, 2004), kom løbende med penge og manuskripter til genindspilninger.
Peter Tsi, manden bag Hong Kong International Film Festival, siger, at der har været en hel del asiatiske film, som har nydt godt af international succes i 2004. Folk er blevet mere åbensindede overfor film fra Østen.
Analysister er enige om, replica orologi di lusso at asiatisk film ikke længere befinder sig indenfor en stereotyp opfattelse, begrænsende sig til genrer som tradionel kung-fu og Hongkong-actionhelte. Begge genrer var den oprindelige drivkraft bag det vesterlændingske publikums forhold til asiatisk film. Men nye generationer af filmelskere oplever i dag Asien som et langt mere vidtstrakt område.
Kendsgerningerne er, at Asien for hvert år går et bredere publikum i møde - som søger et frisk supplement til Hollywoods filmindustri.
Kilde: CRIENGLISH.com
|