R-Point

Helene Hindberg

****--
Helene Hindberg
På trods af skønhedsfejl er det en seværdig og veludført gyser, der formår at fremstille sin enkle historie på troværdig vis.

***---
Selvom klichéerne står i kø, finder jeg mig fint tilpas med filmens rå, realistiske atmosfære, de troværdige krigsomgivelser og et ængsteligt skuespil. Men jeg nåede aldrig at opleve angsten snige sig ind på livet som under A Tale Of Two Sisters (2003) og Kaïro (2001). Manglen på empati over for rollefigurerne gør, at gyset aldrig føles fuldt medrivende. Lars Von Trier-filteret fra Riget (1994, 1997) og videospillet Forbidden Siren (2001) afgiver ikke desto mindre flere urovækkende momenter.

***---
Det vil sikkert komme bag på mange, at Sydkorea deltog i Vietnam-krigen, men derudover er det småt med overraskelser i R-Point. Resultatet er blevet en habil, men også noget ujævnt fortalt krigsgyser. Skuespillet veksler mellem det intense og det overgearede, og de enkelte scener hænger ikke altid lige godt sammen. Personligt fandt jeg brugen af "spøgelses-filtret" en smule kikset, men R-Point rummer også øjeblikke, hvor de små hår i nakken rejser sig.

***---
Konceptet er tilpas anderledes til at man kan interessere sig for filmen, og selve gyserstrukturen eksekveres tilpas godt nok til, at man ikke taber den interesse. Derudover er der ikke så meget specielt eller bemærkelsesværdigt ved filmen, der hverken byder på overraskelser eller særligt mindeværdige momenter. Eneste undtagelse er et kort klip på en kirkegård, der for en stund lover mere end gennemsnitlighed. Det følger R-Point dog aldrig op, og filmen ender med blot at være let underholdning for den gyserinteresserede.

R-Point

kong soo-chang