AlterNet skriver, at Hongkongs gyldne dør hen. Nogle af de mest populære filmskuespillere fra Hongkong har gennem tiden forladt kung fu-filmenes terrorie til fordel for Hollywoods fristelser.
John Woo efter Hard Boiled (1992), Chow Yun Fat efter The Killer (1995), Jet Li efter Hitman (1998) og Jackie Chan efter Gen-X Cops (1999). Sidstnævnte har indtil videre været mest trofast overfor sine rødder og har lige overstået indspilningen af HK-filmen, New Police Story (2004).
I Hongkongs biografer dominerer Hollywood-produktionerne det store lærred. Indbyggerne skal gennemsøge deres aviser for at finde et par Hongkong-film, men ingen besidder samme kvalitet som forgangne tiders, kreative masseproduktioner af wuxia-film med sværdkæmpende helte, der svæver over hustage, gangsterpiger der bruger pistoler og knive til at overtage hinandens kasinoer eller smukke spøgelser i fabelagtige kimonoer, som forelsker sig i klækkelige handelsrejsende.
Det hævdes at årsagen til færre film af ovenstående typer, ligger i Hongkongs overdragelse til Kina i 1997, som medførte en betydelig udvandring. Heriblandt flere af landets mest kreative talenter.
"People no longer see things long-term any more. People are afraid to express themselves because they don't know what China could do to them, and the ones who are expressive are gone".
- siger Francis Ng, musiker og skuespiller nomineret for sin præstation i Infernal Affairs 2 ved årets Hong Kong Film Awards.
Til hans eget retoriske spørgsmål om talenterne mon nogensinde kommer tilbage til landet igen, siger han:
"Probably never. I think people like Woo find Hong Kong no longer suited to their creative talents. Hollywood pays well. I would go, too, if I were invited."
Andre giver piratkopiering skylden, så potentielle filmproducenter ikke tør kaste sig ud i projekter af frygt for manglende profit.
Hele artiklen kan læses hos AlterNet.
|