eiga |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
azumi(azumi)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
» Se slideshow... |
filmAzumitypeDVDversionStandard Edition (Danmark)udgiverUniversal Pictures (Denmark) A/S | Asian Vision | Noble Entertainment | Tohoaldersmærkning15 (Tilladt for børn over 15 år)forhandlerDvdooregion2 (Danmark)udgivelse19. oktober 2005billede1,85:1 Anamorphic WidescreenlydJapansk DD5.1underteksterDansk, Svensk, Norsk, FinskfeaturesBiographies, Making Of: Fighting On The Edge, Trailer: Asian Visionwebsitetristone.co.jp/azumi/
Denne udgivelse fra Asian Vision er den japanske biografversion på 123 minutter, hvorimod den japanske dvd-version inkluderer en Director’s Cut på 143 minutter. Anmeldelsen blev lavet i forbindelse med NatFilm Festivalen 2005.
Den danske dvd-version indeholder ikke den originale, japanske DTS-lyd, men der bydes alligevel på et fornuftigt lydspor i Dolby Digital 5.1. Det hænder, at lyden falder lidt ud ad billedet, uden at man ser selve personen, der taler. Det er ellers mere typisk og bevidst i Hongkong-film, hvor man ofte indspiller stemmer efter filmoptagelserne. Men det er ikke noget, der generer meget i Azumi, selvom det er uundgåeligt at bemærke enkelte steder. Mere ærgerligt er det, at underteksterne forsvinder 25 minutter inde i filmen i omkring ni sekunder. Det kan dog også være, at vores anmelderversion var fejlbefængt. Asian Vision skal derimod roses for at have inkluderet mere ekstramateriale end normalt. Foruden den normale instruktørbiografi, følger der en engelsktekstet bag om-featurette på 40 minutter. Den er rigtig seværdig, og lægger ud med at filmens hovedrolleindehaver Aya Ueto, Azumi, får en skade i hovedet under en sværdkamp. Hun må endda på hospitalet, og lige som instruktøren mismodigt er ved at sætte en backup-plan i kraft, vender Aya Ueto tilbage dagen efter. Hun finder tilmed sit ar i hovedbunden cool. Alle de imponerende kampscener blev lavet on-location af skuespillerne selv, uden forudgående træning, under koordinering af Yuta Morokaji (Casshern, 2004 og When The Last Sword Is Drawn, 2003). Featuretten omhandler mest filmens store slag i slutningen. Her spilles de 200 røvere af erfarne stand-in-skuespillere, der har været med i mange samurai-film. En enkelt stand-in-overraskelse var spildesigneren af Metal Gear Solid-spillene, Hideo Kojima, som er fascineret af instruktøren Ryuhei Kitamuras engagement i sine film. Kitamura ville have scenariet til at fremstå troværdigt og energisk med omgivelser i stil med Mad Max, mens produktionsdesigner Yuji Hayashida (Alive, 2002 og Casshern) foretrak et spaghetti western-udseende. Yu Koyama, forfatteren og tegneren af filmens forlæg, manga-tegneserien, møder også op på settet for at holde øje med, hvorvidt instruktøren nu også er tro mod filmens oprindelse. Derudover får man et indblik i, hvorledes Japans største kran på 65 fod blev taget i brug for første gang nogensinde - til en vertikal kamerarotation i en svimlende kampscene på en smal planke. En af de mere pudsige ting er, at filmens skurk Bijomaru, Jô Odagiri, flere gange virker utilfreds over sin rolle. At han er for intellektuel til at lave actionscener, og i stedet for bare at dræbe løs, hellere ville sætte sig ind i sin rolles tankegang. Men Kitamura insisterede på at holde sig til manuskriptet – hvilket ikke sker andre steder - så hans vision kunne føres igennem på især det område. Instruktøren slutter af med at være meget tilfreds over resultatet, og påpeger at Aya Uetos udvikling som Azumi var imponerende efter tre måneders hårde optagelser med skrammer. andre versioner
|
|
billeder / pictures © copyright universal pictures (denmark) a/s | asian vision | noble entertainment | toho 2005
© copyright eiga 2004-2014 : alle rettigheder forbeholdes |